Det var overskriften, da Odsherred Erhvervsforum mandag aften var værter for årets sidste detailkonference.

Omkring 60 detaillister havde taget imod invitationen og mødtes på Hotel Højby Sø for at høre Torsten Bo Jørgensen fra Bystrategi.Dk og Kasper Møgelvang fra Orange Elevator fortælle om henholdsvis hvordan man skaber vækst i en umulig tid.

Danskerne har aldrig haft så sorte tanker om den økonomiske fremtid som nu. Derfor er det en stor udfordring at drive en fysisk butik i dag. For netbutikkerne er det en del nemmere, her sidder forbrugeren jo bare hjemme i sofaen og bestiller sine varer.

Mandag aften fik detailhandlerne i Odsherred en masse gode råd til hvordan man undgår butiksdøden, men derimod tænker kreativt og bliver skarp på sin egen forretning og på hvordan man får folk ind i butikken. Gode råd der ikke nødvendigvis koster penge, men blot handler om en holdnings- og en adfærdsændring i forhold til hvordan man servicerer sine kunder eller hvordan man styrer sit varelager. By- og forretningsudvikler Torsten Bo Jørgensen er forfatter til bogen ”Vinderbutikker”.

Der bliver altid talt om, at butikkerne har det svært.

Der bliver altid talt om at butikkerne har det svært. Det er jo lidt ærgerligt, for butikkerne har altid været rygraden i en by, udtaler Torsten.

Torsten har i sin bog fremhævet 23 forskellige butikker, som er særligt dygtige og dem præsenterede han mandag aften. De er dygtige på hver deres felt og sælger alt muligt, men har alligevel så meget tilfælles, at man kan udlede fire punkter, som butikkerne skal have fokus på, hvis de vil overleve i konkurrencen med netbutikkerne. F.eks. fortæller han om en af butikkerne, Jaffe i Svendborg, der kun holder udsalg 2 gange en uge om året med 50% kun på udvalgte varer. Kunderne strømmer til og resten af året sælger hun sine vare med normal avance. En anden butik, Fri Bikeshop i Haslev, er begyndt at tage cykler hjem til 80.000, hvilket betyder at de nu sælger mange flere cykler til 55.000 kr. Torsten havde mange flere fantastiske eksempler på handlemuligheder alle kan gå hjem i egen butik og prøve af.

Forretningsudvikling i fire lokale butikker.

Sparekassen Sjælland Fyn og Odsherred Kommune har i samarbejde med Bystrategi sponseret en mulighed for 4 butikker i Odsherred at få en 1:1 samtale og en handlingsplan af Torsten Bo Jørgensen. En handlingsplan har en værdi af 10.000 kr og hvis man følger Torstens råd og vejledning vil han garantere en merindtjening på 200.000 kr de første to år.

16 butikker ønskede at blive en del af den pulje, hvilket viser at Torsten gav alle tilhørende noget at tænke over.

Sommerland Sjælland havde sponseret underholdningen I pausen, hvor forsamlingen blev underholdt af lokale Svea S og hendes musiker Peter. Alle nød at lytte til en lokal sangerinde der gør helt fantastisk godt for tiden.

Efter pausen tog konferencier Kasper Møgelvang fra Orange Elevator over og gav et bragende indlæg om ”Marketing for butikker med lidt tid og få penge”. På hans direkte facon, fik han alle tilhørerne til at reflektere over hvordan de markedsfører deres butik, hvordan gør man det godt og hvad skal man bestemt ikke gøre. Kasper brugte bl.a. Sidinge Gårdbutik som eksempel på en verdensklasse ostebutik der, på trods af at ligge lang ude på landet, kan tiltrække særdeles købestærke kunder til.

Kasper pointerede at det vigtigste er at forretningerne finder 3 ting som, hvor butikken adskiller sig fra alle andre butikker og fortæl det så på en masse forskellige måder. Hvis ikke du kan det selv, så få nogen til at hjælpe dig.

Det blev en fantastisk aften, hvor alle gik hjem med en værktøjskasse fuld af gode ideer til at få vækst i en umulig tid.

Odsherred Erhvervsforum vil gerne takke Sparekassen Sjælland Fyn for at sponsere kr. 19.000 til forløbet og Odsherred Kommune for kr. 40.000 til handleplaner.

Tak til Svea S for et akustisk indslag rent musikalsk. Mange roste Svea S for denne optræden. Derfor en stor tak til Sommerland Sjælland for at sponsere dette musikalske indslag.

Vi vender tilbage, når de 4 butikker er udvalgt.