Hvordan kan vi sammen bidrage til en styrkelse af et attraktivt handelsliv i Odsherred og tiltrække flere ildsjæle?

For det første skal vi som borgere i Odsherred huske at handle i vores fysiske butikker, hvis vi ønsker at de også skal være her i fremtiden. For det andet, skal vi huske at fortælle til alle dem vi kender, at der rent faktisk er et blomstrende handelsliv i Odsherred og at der ikke kun er dagligvarebutikker. Vi har så mange spændende udvalgsbutikker, med helt personlige præg på både produkter og på service overalt i Odsherred.

Odsherred er Danmarks største sommerhuskommune, som rigtig mange købestærke landliggere og turister besøger året rundt. Det eneste de forlanger, det er kvalitet, det er unikke produkter og en udsøgt service. Hvis du giver dem dét, så er prisen uden betydning. Det var blot nogle af de opmærksomheds-punkter, Søren Parker Wagner kom ind på i sit oplæg ved arrangementet i Odsherred Erhvervsforum forleden. Ved at gå rundt med sin persontæller i hånden og tælle mennesker, f.eks. på vores havne. Her observere han, at der flere steder er potentiale for at åbne et sted, hvor folk kan få en forfriskning. Men I Odsherred har vi vænnet vores gæster til at der ikke sker nogen som helst efter kl. 17.00.

Det kan heller ikke nytte noget at huslejen er så dyr at en ung ildsjæl ikke har mulighed for at stable en forretning på benene. Der er brug for at ansvaret for en bymidteudvikling også er udlejernes, ligesom det er politikkernes ansvar at lokalplanerne giver plads til nye initiativer, fortsatte Søren.

Det blev baggrunden for at han, i den billigste ende af Algade i Nykøbing Sj. åbnede Deeper Roots Ølbar, der har stor succes med flere forskellige arrangementer hen over året og tiltrækker et stort publikum, som ellers ikke plejede at komme i Nykøbing.

Søren er en blændende formidler. Derfor er hans rundvisninger på bryggeriet meget populære og blevet en stor del af forretningen DeeperRoots. Det kræver en stor indsats fra hans side, og ikke en opgave han kan give til andre. Søren er den bedste til at fortælle sin egen historie. Hvilket også var det råd han gav videre til tilhørende. Det er det unikke i dit produkt, i din service og din fortælling, der sælger.

Så hvordan tiltrækker vi nye ildsjæle til at drive forretning i Odsherred? Sørens bud er at vi bruger alle de kommunikationskanaler vi har. Slå dig sammen med andre, der gør det godt.

Brug også nogle af de mange ambassadører der kommer i jeres butikker og få dem til at like jeres opslag og fortælle om Odsherred, der hvor de kommer fra. Det var et af de råd, som vores nye erhvervs- og detailchef Tina Charlotte Frederiksen gav.

Jette Jepsen fra JbyJ Fashion i Asnæs fortalte om hvad hun havde fået ud af samarbejdet med Bystrategi, som havde gjort hende opmærksom på nogle ting, hun ikke lige selv havde set som udviklingspunkter i sin forretning. I lighed med Søren Wagner, bruger Jette rigtig meget tid på onlinebutikken, som er en rigtig god forretning, men som kræver rigtige mange menneskelige ressourcer. Men det er dér, den personlige indsats gør den store forskel og knytter kunderne tættere til din forretning.