Da Henrik Andersen trak sig i 2023 og Per Junge blev konstitueret som formand, så var det kun indtil generalforsamlingen. I februar blev der valgt 2 nye bestyrelsesmedlemmer ind: Torben Svendsen og Heidi Schnabel. Den nye bestyrelse pegede på mig som ny formand og Per blev næstformand. Noget af det første som den nye bestyrelses blev enige om var, at man ville lave en ny strategi, hvor arbejdet for og med medlemmerne sættes i centrum.


Jeg iværksatte en 100-dages plan, hvor det primære fokus var at lave Erhvervsguide Odsherred i et fysisk og digitalt format. Fokus var at præsentere alle medlemmer på ½ side samt at skaffe nye medlemmer til OEF. Dette initiativ må siges at være en succes, da 140 annoncører og 40 nye medlemmer blev resultatet. Vi kan se at tendensen fortsætter i 2025.
Bestyrelsen satte sig ned og lavede en nye strategi. Fokus bliver at synliggøre de fordele som medlemmerne har af at være en del af OEF. At forbedre relationer og kendskab til hinanden. At samle erhvervslivet i en fælles agenda i forhold til kommune og andre myndigheder. At understøtte sammenhængskraften imellem uddannelser og erhvervslivet. At kommunikere effektivt i forhold til myndigheder og være med til at forenkle bureaukrati samt regler overfor virksomhederne. Vi ønsker at forbedre kommunikationen og samarbejdet med Odsherred Kommune samt at trække Dansk Industri og Dansk Erhverv tættere ind. Alle medlemmer har lige modtaget en mail, hvor vi beder om input til sagsbehandling og tilgængelighed. Deadline er på mandag, så kom meget gerne med input.
Bestyrelsen ønsker at etablere en støttepulje, som bestyrelsen så kan bruge i principielle sager eller situationer, hvor medlemmer kan have det svært. Mere om det senere.


I 2024 modtog vi kr. 350.000,- for at være med til at implementere Erhvervsstrategien samt andre specifikke opgaver for Odsherred Kommune. Vi har haft et tættere samarbejde med kommunen på disse områder. I 2025 modtager vi igen kr. 350.000,- for at arbejde sammen kommunen om 8 fokusområder.
Qua et dårligt 2023, så har vi igennem hele 2024 kæmpet med likviditeten, da vi havde udskudt nogle momsindbetalinger fra 2023 til 2024. Så sidst i 2024 måtte vi sikre os at vi fik lov til at trække over på vores bankkonto. Dette blev dog ikke nødvendig.


På personalesiden blev vi udfordret, da vi havde ansat en ny kommunikationsmedarbejder, som skulle være en del af et generationsskifte i OEF. Da Jan gerne ville fratræde. Anni var gået op på fuldtid igen fra 1. januar 2024. Den nye medarbejder blev desværre sygemeldt og fratrådte med udgangen af juni måned. Jan blev igen ansat på fuldtid per 1. august.
Per 15. februar 2025 har vi ansat Martin Crone Hansen som kommunikationsansvarlig på 25 timer. Martin kender området da han tidligere har været ansat i Sommerland Sjælland. Martin er gammel journalist på Sjællandske Medier. Anni er gået ned på 24 timer, så vi styrker timeantallet i sekretariatet.
Sekretariatet vil i fremtiden være mere delt op således at:
Anni har netværk og kontakten over til uddannelsessystemet og andre eksterne samarbejdspartnere og arrangementer.
Jan har ansvaret for økonomi, indgang til kommune, fondsmidler og projekter
Martin får ansvaret for sociale medier, kommunikation i forhold til kommune, kommercielle netværk og projekter.


I 2024 har vi startet en del nye netværk op: behandlernetværket, mellemledernetværk og Faglært Arbejdskraft. Vi taler om i 2025 at starte et Ejer/solonetværk, iværksætternetværk, restaurationsnetværk, erhvervsnetværk op med kommerciel perspektiv samt et landbrugsnetværk op. Alle netværk har været en succes og fortsætter i 2025.
Vi er gået bort fra styregrupperne og i stedet etableret netværk. HR-netværket og Industrinetværket kører selvom der har været en del udskiftning. Vi ønsker at udvide begge netværk med flere virksomheder/medlemmer.
Uddannelsesalliancen er meget velfungerende selvom fokus i 2024 samt 2025 vil være på nybygning og udvidelsen af det nye Campus. Når det nye Campus står klar vil Odsherred Erhvervsforum gennemfører arrangementer på Campus for derigennem at understøtte den nye uddannelsesinstitution.
Vi har gennemført det første kursus for selvstændige sammen med Kalundborgegnens Erhvervsråd. Vi havde i alt 9 nye/gamle iværksættere igennem 6 moduler skiftevis i Kalundborg og i Hørve. Vi har fået gode tilbagemeldinger og gennemfører et nyt forløb i efteråret 2025.

Sammen med kommunen har vi gennemført en erhvervskonference på Rørvig Centret, som var fully booked. Vi havde borgmestermøde i Den gamle sukkerroefabrik – Firm Hub Zealand i Gørlev. Desuden havde vi borgmestermøde, hvor Direktør Thomas Knudsen, Boie Skov Frederiksen og planafdelingen deltog. Temaet var Kommuneplanen 2026. Mødet med byggesagsafdelingen blev først gennemført her i januar 2025. Vi har haft et godt samarbejde med Erhvervschef Tina Charlotte Frederiksen på flere fronter i 2024 og ser frem til 2025.


Vi har hjulpet på tilladelser i forhold til Strandlyst Streetfood, Le Trang og status på byggesager, tilladelser samt etablering af kontakter til kommunen. Mange af disse områder er eller vil der blive flere af i 2025.
Vi har i samarbejde med Odsherred Kommune, Sommerland Sjælland og Erhvervshus Sjælland afholdt et arrangement om de grønne tiltag, som sommerland har gennemført.
Vi har valgt at flytte kontoret til Vig Erhvervspark medio december og er rigtig glade for vores nye kontor, hvor vi har 3 arbejdspladser og 2 mødelokaler. Alle er altid velkommen til komme til en kop kaffe og en snak.


Vi har haft en spændende 2024 og ser ind i endnu mere spændende 2025, hvor vi håber at vi kan skabe endnu mere værdi for vores medlemmer og udvide alle medlemmers netværk og kendskab til hinanden. Vi har i hvert fald mange spændende projekter og initiativer på tegnebrættet.